تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, | 11:45 | نویسنده : محسن قبادی

نیم نگاهی به آمار ماهواره ها از ابتدا تا کنون

بر اساس اطلاعات موجود، از سال 1975 تاکنون بیش از چهار هزار و 949 ماهواره ثبت شده در فضا وجود دارد که متعلق به 42 کشور دنیاست. از میان کشورهای دارای ماهواره تنها 18 کشور توسعه‌یافته هستند و در میان کشورهای آسیایی نیز تنها 9 کشور دارای این تکنولوژی هستند که شش کشور آسیایی دارای ماهواره، در همسایگی ایران قرار دارند. ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی، پاکستان و عربستان کشورهای همسایه ایران هستند که از تکنولوژی ماهواره‌ای بهره‌مند هستند. به اعتقاد برخی از کارشناسان سرمایه‌گذاری جهانی، به‌ویژه قدرت‌های بزرگ در امور فضا، عملیاتی بودن بیش از 260 ماهواره تجاری مخابراتی در مدار ثابت هم‌زمان درخواست ثبت هزاران نقطه مداری در باندهای مختلف فرکانس از طرف کشورهای جهان، تاسیس و بهره‌برداری از ایستگاه بین‌المللی فضایی و پخش صدها کانال تلویزیونی هم‌زمان در سراسر جهان، جمع‌آوری اطلاعات محیطی و منابع طبیعی همگی حکایت از درجه اهمیت فوق‌العاده این صنعت استراتژیک دارد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, | 11:42 | نویسنده : محسن قبادی

سیل کت:

 

به نوعی آسفالت حفاظتی با ضخامت کم اطلاق می گردد که به منظور بهبود راهآسفالته(اعم از آسفالت گرم یا آسفالت سطحی یا انواع دیگر آسفالت) و نیز غیر قابلنفوذ نمودن آن در مقابل نزولات جوی نظیر برف و باران و غیره بکار برده می شود.

 

سیککت شامل پخش یک لایه قیر مخلوط با امولسیون قیر توأم با مصالح و با بدون پخش مصالحباشد.

 


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, | 11:41 | نویسنده : محسن قبادی

 (RS)

در مورد سنجش از دور متاسفانه مطالب زیادی وجود ندارد و با توجه به پیشرفت نسبی ایران در ساخت ماهواره در سال های اخیر ( از جمله مصباح و امید که البته جای بحث دارند ) واجب است که اطلاعات بیشتری در مورد این شاخه از ژئوماتیک بدست آوریم . قصد من از ارائه این مطلب ایجاد آشنایی نسبی با علم سنجش از دور از دیدگاه مهندسی می باشد و بر این اساس به ترتیب ماهواره های مختلف و ویژگی های آن ها را ارائه می کنم . اما قبل از آن خوب است که به ارائه مطالب کلیدی در علم سنجش از دور بپردازم .

سنجش از دور : سنجش سطح زمین از فضا با استفاده از بازتاب امواج الکترومغناطیس

سنجنده : وسیله ای که انرژی الکترومغناطیس بازتاب داده شده از اشیا را شناسایی می کند .

plat form : وسیله ای که سنجنده را با خود حمل می کند .

pixel size : کوچکترین منطقه ای از زمین که در هر لحظه توسط سنجنده برداشت می شود .

revisit cycle: مدت زمانی که طول می کشد تا ماهواره از یک منطقه تصویر مجدد تهیه کند توان تفکیک زمانی گویند .

توان تفکیک رادیومتریک : تعداد نقاط روشنایی سطوح خاکستری pixelها

توان تفکیک طیفی : حساسیت محدوده معینی از طول موج ها

swath width : پهنای باندی که ماهواره عمود بر مسیر حرکت خود از سطح زمین تصویربرداری می کند عرض گذر می  گویند .

 



تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, | 11:38 | نویسنده : محسن قبادی
  • نقشه بردار، مسیر ( راه ، راه آبی ،کانال آب ، خطوط لوله های گاز، نفت، آب و مسیرهای انتقال نیرو و امثال آن )
  • کارتوگراف و رسام (روش های معمولی، اسکرایبینگ، اتوماسیون)
  • کاردان مترکشی، ترازیابی، تاکئومتری و نقشه برداریهای ساده
  • کاردان نقشه بردار مناطق محدود
  • کاردان دستگاههای فتوگرامتری ( آنالوگ، دیجیتال و ... ) و دستگاههای الکترونیکی مربوطه
  • کاردان خدمات کارهای هیدروگرافی، عمق یابی،
  • اقیانوس شناسی و دستگاههای الکترونیکی مربوطه
  • کاردان خدمات ژئودزی ( کلاسیک، فیزیکال، ماهواره ای و ...)


تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, | 11:37 | نویسنده : محسن قبادی

گیرنده های GPS کلا از نظر کاربری به پنج گروه تقسیم می گردند:

 1. دستی

    گیرنده های GPS دستی دستگاه های کوچک به اندازه گوشی موبایل هستند که با دقت حدود 3 متر موقعیت کاربر را معین می نمایند. امکانات مختلفی روی مدل های متنوع این گیرنده ها ارائه می شود که برخی از آنها عبارتند از: 12 کانال دریافت اطلاعات از ماهواره، عمر باطری (قلمی آلکالاین) تا 36 ساعت، تا 500 نقطه حافظه (Landmark)، ثبت تا 10000 نقطه در 10 خط سیر (Track)، ثبت تا 50 مسیر (Route) در 125 شاخه، امکان اتصال به کامپیوتر، دارای Gameهای مختلف، قطب نمای الکترونیکی، ارتفاع سنج بارومتریک، پروفیل ارتفاعی، تا 24 مگا بایت حافظه نقشه، محاسبه مساحت، صفحه ناوبری هدایت 3 بعدی، آنتن جدا شونده، امکان اتصال به آنتن خارجی، هدایت خیابان به خیابان در مسیر، صفحه بزرگ رنگی.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, | 11:35 | نویسنده : محسن قبادی

مهندسی ژئوماتیک (به انگلیسی: Geomatics engineering)‏ مجموعه‌ایست از تخصص‌های مرتبط با جمع‌آوری، نگهداری، پردازش، بازیابی و توزیع داده‌های جغرافیایی یا زمین مرجع. این دانش دستآورد پیشرفتهای دانش انفورماتیک در مهندسی نقشه‌برداری و علوم زمین است. واژه ژئوماتیک یک واژه ترکیبی از ژئو به معنای زمین و ماتیک که پسوند واژه انفورماتیک است، می‌باشد. در تعریفی دیگر ماتیک به معنای ریاضیات ذکر شده است و با کلمه ژئواینفورماتیک مترادف در نظر گرفته شده است. بطور کلی ژئوماتیک مجموعه‌ای است از دانش، مهارت و تخصص‌های مرتبط با جمع‌آوری، نگهداری، پردازش، بازیابی و توزیع داده‌های مکانی و مکان‌مرجع. این علم دستاورد دانش انفورماتیک در مهندسی نقشه‌برداری و علوم مدیریت زمین می‌باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:ژئودزی, | 11:33 | نویسنده : محسن قبادی

ژئودزی شاخه‎ای از ریاضیات کاربردی است که با تعیین شکل و ابعاد زمین، تعیین موقعیت دقیق بر روی آن و بررسی میدان ثقل زمین و تغییرات آن سر و کار دارد.

 

ریشه یونانی کلمه ژئودزی (Geodesy) معنای تقسیم زمین است اما اسم این دانش همچون اسم هندسه (Geo+metry) تنها ریشه‎ی تاریخی این دانش را نشان می‎دهد و همینطور که از نام این دو دانش مشخص است و با نگاهی تاریخی به این دو دانش می‎بینیم، علم ژئودزی با علم هندسه یک مهد و خاستگاه تاریخی داشته اند. ژئودزی هم شاخه‌ای از ریاضیات کاربردی و هم شاخه‎ای از علوم زمین محسوب میگردد. تمامی علوم زمین (همچون ژئوفیزیک، جغرافیا، زمین شناسی ...) به بررسی مبدا پیدایش انسان یعنی زمین می‎پردازند و هریک فنون و علمی را برای این امر اختیار می‎نماید، به عنوان مثال ژئوفیزیک، دانش فیزیک را و ژئوشیمی دانش شیمی را، جغرافیا (Geography) فنون کارتوگرافی را و ... و در این بین ژئودزی علمی است که از هندسه برای شناخت مبدا انسان یعنی زمین کمک می‎گیرد، بهتر است بگوییم ژئودزی دانشی است که با چشمان هندسه به زمین می‎نگرد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:نقشه برداری, | 11:27 | نویسنده : محسن قبادی

اگر در منطقه‌ای به وجود نفت مشکوک شوند از آنجا عکسبرداری هوایی می‌کنند تا پستی و بلندیهای سطح زمین را دقیقا منعکس نمایند.

آنگاه عکس را به صورت فتوموزائیک درآورده و با دستگاه استریوسکوپ مورد مطالعه قرار می‌دهند.برای گویا کردن عکسهای هوایی نقشه برداری از محل ، توسط اکیپی صورت می‌گیرد. فواصل و اختلاف ارتفاع با دستگاه فاصله یاب یا تئودولیت تعیین می‌شود و بدین ترتیب نقطه به نقطه محل مورد نظر مطالعه می‌شود.اطلاعات بدست آورده را بوسیله دستگاه پانتوگراف در اندازه‌های بزرگتر و یا کوچکتر رسم کرده و همراه با عکسهای هوایی نقشه پانتوگرافی که پستی و بلندیهای سطح زمین را نشان می دهد رسم می کنند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:نقشه برداری زیر زمینی, | 11:18 | نویسنده : محسن قبادی

صورت پروژه

 

راه وسيـله اي براي رسيدن از مقصدي به مقصد ديگر است. امـروزه راه پايه ي گسترش اقتصادي مي باشد ، كه تنها با داشتن يك راه خوب مي توان كشاورزي و صنعت را گسترش داد. نخستين كار در ساخت يك راه ، شناخت نوع نياز ما به ساخت آن است. عمليات احداث مسير راه به دو بخش زيرسازي راه و روسازي راه تقسيم بندي مي شود. معمولاً هر پروژه ي عمراني مراحل و ضوابط خاص خود را دارد و طراحي و اجراي هر پروژه ي عمراني بر طبق ضوابط و آئين نامه هايي كه بر حسب نوع پروژه تهيه و تنظيم شده است مورد طراحي و اجرا قرار مي گيرد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, | 11:11 | نویسنده : محسن قبادی

امزش نرم افزار لند

 

دانلود



تاريخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:, | 20:6 | نویسنده : محسن قبادی

مسيريابي :

مسيريابي جاده هاي خارج شهر بصورت مطالعه با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده و عكس هاي هوايي و نقشه هاي توپوگرافي و بررسي در بيابان استوار        مي باشد و به سه مرحله زير تقسيم مي گردد :

مرحله اول : شناسائي مقدماتي منطقه بين دو نقطه ( مبدأ و مقصد ) و تعيين مسيرهاي قابل اجرا و سپس انتخاب بهترين مسير نهايي .

مرحله دوم :‌ مطالعات بر روي مسير نهايي انتخاب شده و تهيه نقشه هاي اجرايي مربوطه .

مرحله سوم : پياده كردن ( ميخكوبي ) مسير قطعي بر روي زمين و اصلاحات لازم و برداشت نيمرخ طولي و عرضي .



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:, | 20:3 | نویسنده : محسن قبادی

مقدمه

استفاده از دوربینهای رقومی عکسبرداری هوایی جهت تهیه نقشه بروش فتوگرامتری چندیست که در دنیا مطرح شده و جنبه کاربردی بخود گرفته است. یکی از این دوربینها دوربین UltraCAM می باشد که توانسته است گوی سبقت را از رقبایی همچون DMC از کمپانی ZEISS و ADS40 از کمپانی LEICA برباید. حدود 40 دوربین UltraCAM در سطح دنیا مشغول بکار می باشد که یکی از آنها در کشورمان ایران، مدتیست که مشغول به تصویر برداری شده است. از قابلیتهای بارز این دوربین علاوه بر رقومی بودن آن، زمین مرجع نمودن مسقیم از طریق اندازه گیری پارامترهای توجیه خارجی )، ،(X0,Y0,Z0, بوده که این عمل با بهره گیری از GPS و IMU نصب شده در هواپیما انجام خواهد شد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:, | 20:1 | نویسنده : محسن قبادی

ماهواره ي مصنوعي چيست؟

ماهواره ی مصنوعی شی ایست که توسط انسان ساخته شده و به طور مداوم در حال حرکت در مداری حول زمین یا اجرام دیگری در فضا می باشد. بیشتر ماهواره های ساخته شده تاکنون حول کره زمین در حرکتند.

ماهواره ي مصنوعي شي ايست  كه توسط انسان ساخته شده و به طور مداوم در حال حركت در مداري حول زمين يا اجرام ديگري در فضا مي باشد. بيشتر ماهواره هاي ساخته شده تاكنون حول كره زمين در حركتند و در مواردي چون مطالعه كائنات، ايستگاه هاي هوا شناسي، انتقال تماس هاي تلفني از فراز اقيانوس ها، رديابي و تعيين مسير كشتي ها و هواپيماها و همينطور امور نظامي به كار مي روند.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:, | 19:59 | نویسنده : محسن قبادی

پایه گذار علم فتوگرامتری یک سرگرد فرانسوی به نام لوسدا(A. Laussedat) بوده است. او در سال 1859 به کمیسیون آکادمی علوم پاریس نشان داد که انسان چگونه می‌تواند با استفاده از زوج عکس، مختصات نقاط را محاسبه کند. در همین زمان در آلمان شخصی به نام مایدن باور(A. Meydenbaver) اولین آزمایش موفق خود را تحت عنوان فتوگرامتری ساختمان پشت سر گذاشت. این علم در اتریش از تاریخ 1887 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. دو مهندس اتریشی به نام‌های هافرل(Hefferl) و ماورر(Maurer) اولین طرح دستگاه فتوگرامتری را جهت استفاده در راه‌سازی و آبرسانی به انجام رساندند. بعد از اینکه در سال 1901 پالفریش (Pulfrich ) مقدمات علم ستریوفتوگرامتری را ارائه کرد، راه را برای مخترع با ذوقی به نام اورلز (Orels) که دستگاه استریواتوگراف را در سال 1909 اختراع کرد، هموار ساخت .



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:فتوگرامتری, | 19:57 | نویسنده : محسن قبادی

فتوگرامتری چیست؟

به بیان ساده فرآیند اندازه گیری تصاویر اجسام در روی عکسهای هوایی را فتوگرامتری گویند و بعبارت دقیق تر فتوگرامتری عبارتست از هنر ، علم و تکنولوژی تهیه اطلاعات درست از عوارض از طریق اندازه گیری ، ثبت و تفسیر بر روی عکس و یا سایر مدارکی که در بر دارنده اثری از انرژی الکترومنیتیک تابشی ثبت شده باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:, | 19:56 | نویسنده : محسن قبادی

تعریف سنجش از دور : سنجش از راه دور( Remote Sensing ) تکنولوژی کسب اطلاعات و تصویربرداری از زمین با استفاده از تجهیزات هوانوردی مثل هواپیما ، بالن یا تجهیزات فضایی مثل ماهواره است .
به عبارتی دیگر سنجش از راه دور عبارتست از علم و هنر کسب اطلاعات فیزیکی و شیمیایی از پدیده های زمینی و جوی از طریق ویژگی های امواج الکترومغناطیسی بازتابی یا منتشر شده از آن ها و بدون تماس مستقیم با پدیده های مذکور می باشد



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 18 آبان 1392برچسب:GPS, | 19:50 | نویسنده : محسن قبادی

GPS چیست ؟

سیستم محل یابی جهانی (Global Positioning Systems)، بک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با 24 ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.



ادامه مطلب

با پیشرفت شگرف علوم گوناگون و اتصال این علوم به جوامع بشری با پیچیدگی و حجم بالایی از اطلاعات مواجه هستیم که G.I.S  یکی از راه حل های آسان سازی این پیچیدگی ها  می باشد . یکپارچه سازی این داده ها و در دسترس قرار دادن آن ها برای اقشار مختلف جامعه نیازمند تکنولوژی جدیدی است با نام  WebG.I.S است .

 این تکنولوژی به ما اجازه دسترسی به منابع عظیمی از داده های مکانی و توصیفی را در کمترین زمان با کمترین هزینه و در هر مکانی ( منزل – سازمانهای دولتی – شهر دیگر 0 0 0) و در هر زمانی از شبانه روز و همچنین ایام تعطیل برآورده می سازد .



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 12 آبان 1392برچسب:متر لیزری, | 17:2 | نویسنده : محسن قبادی

نمونه سوالاتی درباره متر لیزری



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 12 آبان 1392برچسب:, | 16:59 | نویسنده : محسن قبادی

World Geodetic System
(WGS) سيستم ژئودتيك جهاني
سيستم ژئودتيك جهاني ، سيستمي استانداردي است كه در ناوبري از آن استفاده ميشود.در اين
سيستم از الف:يك مرجع براي مختصات يابي ، ب:يك مركز جرم براي زمين و پ: يك مدار شبيه
به مسير حركت زمين در فضا استفاده ميشود



ادامه مطلب
صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 ... 11 صفحه بعد
  • دانلود کتاب
  • بک لینک