انواع نقشه برداری
تاريخ : سه شنبه 28 آبان 1392برچسب:انواع نقشه برداری, | 15:2 | نویسنده : محسن قبادی

انواع نقشه برداری:

انواع نقشه برداری نقشه

تصوير افقي منطقه اي با مقياس کوچک بر روي يک صفحه مي باشد . تهيه نقشه شامل مراحل زير مي شود :
1- عمليات صحرايي : شامل شناسايي و بازديد اوليه ، انتخاب رئوس کار و ايستگاه هاي اندازه گيري و اندازه گيري طول ها و زوايا مي شود
2-محاسبات : شامل محاسبات مربوط به اندازه گيري هاي انجام شده در عمليات صحرايي است .
3- تهيه نقشه : يعني انتقال اندازه گيري هاي انجام شده با توجه به محاسبات و مقياس مورد نظر روي يک صفحه .
* مراحل فوق را به ترتيب برداشت ، محاسبه و ترسيم مي نامند .
شاخه هاي نقشه برداري
1- نقشه برداري مسطحه يا پلانيمتري( planimetry )
در اين نو نقشه برداري هدف نمايش وضعيت مسطحاتي عوارض بوده و به ارتفاع نقاط و پستي و بلندي ها توجهي نمي شود . نقشه هاي بدست آمده در اين شاخهرا پلان مي نامند . مانند پلان يک پارک و موترد مشابه آن .
2- نقشه برداري ارتفاعي يا آنتيمتري(antimetry)
در اين نوع نقشه برداري هدف نمايش وضعيت ارتفاعي عوارض مي باشد و بيشتر براي تهيه پروفيل هاي (برش هاي) طولي و عرضي نظير شکل هاي زير استفاده ميشود :

در انتخاب خط پروژه خصوصاً روي پروفيل هاي طولي هميشه سعي مي شود که حجم عمليات خاکبرداري با حجم عمليات خاکريزي برابر باشند و مقدار اين دو نيز به حالت ممکن برسند .
3- نقشه توپوگرافي اين شاخه که توپومتري نيز ناميده مي شود جهت نشان دادن وضعيت مسطحاتي و ارتفاعي نقاط بطور همزمان بکار مي رود .نقشه هاي توپوگرافي پايه اي براي تهيه ساير نقشه ها محسوب مي شوند .
در نقشه هاي توپوگرافي ارتفاع نقاط به کمک خطوط منحني شکل به نام خطوط تراز يا منحني هاي ميزان (خط کرو) نمايش داده مي شود .
منحني ميزان .....
4-نقشه برداري زيرزميني.....

5) نقشه برداريهوايي يا فتوگرامي :
نقشه برداري هوايي جهت تهيه نقشه هاي مبنا در سطح وسيع و زماني کوتاه استفاده مي شود . در اين شاخه ابتدا از منطقه مورد نظر به کمک دوربين هاي مخصوص و معمولاً توسط هواپيمايي که با سرعت ثابت روي منطقه مورد نظر در رنهاي ( رديف هاي ) مختلف حرکت مي کند عکس برداري نموده و سپس از روي عکس هاي بدست آمده با توجه به همپوشاني طولي و عرضي عکس هاي نقشه هاي مورد نظر را تهيه مي کنند .
همپوشاني طولي عکس ها حدود 60 % و همپوشاني عکس ها حدود 20 % مي باشد .
* در اين شاخه به مجموعه عملياتي که براي تبديل عکس به نقشه توسط نقشه بردار انجام مي شود " آسترو " يا " کار عکسي " مي گويند .

استريوسکپ
براي تفسير عکس هاي هوايي از دستگاهي به نام استريوسکپ استفاده مي کنيم . اين دستگاه به ما کمک مي کند تا منطقه مورد نظر را به صورت برجسته از روي عکس هاي هواي مشاهده کنيم . استريوسکپ معمولاً در انواع جيبي يا آينه اي در بازار موجود مي باشند .
نکته : منظور از اصطلاح " موزاييک عکسي " ، چيدن عکس هاي هوايي در کنار يکديگر با در نظر گرفتن همپوشاني طولي و عرضي آن ها مي باشد .

6) نقشه برداري مسير :
اين شاخه از نقشه برداري جهت برداشت و پياده کردن راه ، راه آهن , خطوط انتقال ( آب و گاز و ...) دکل گذاري و موارد مشابه آن ها مي باشد .

7) نقشه برداري هيدروگرافي يا آبنگاري :
در اين شاخه نقشه هاي مورد نياز از کف رودخانه ها ، درياها ، درياچه ها و موارد مشابه بدست مي آيد . در واقع در اين نقشه ها نا همواري هاي سطح زمين در زير آب ها مشخص مي شود .
نقشه هاي هيدروگرافي که جهت راهنمايي دريانوردان استفاده مي شود " چارت دريايي " مي نامند .

8) نقشه برداري نظامي :
همانطور که از نام اين شاخه پيداست جهت تهيه نقشه هاي نظامي و تعييننقاط استراتژيک استفاده مي شود از ويژگي هاي اين شاخه آن است که از ساده ترين وسايل تا پيچيده ترين وسايل نقشه برداري در آن استفاده مي شود . لازم به ذکر است که انگيزه اصلي پيشرفت علم نقشه برداري کاربردهاي نظامي آن مي باشد .

9)نقشه برداري مشتقه ( موضوعي ) :
اين شاخه با اکثر علوم و تکنولوژي در ارتباط بوده و حاصل اين ارتباط تهيه نقشه هايي با موضوعات متفاوت نظير چند مورد زير مي باشد :
1- نقشه هاي هواشناسي
2- نقشه هاي آماري
3- نقشه هاي تکتونيکي ( بررسي تغيير پوسته هاي زمين )
4-نقشه هاي دوران زمين شناسي
5- نقشه هاي نجومي

10) نقشه برداري کاداستر ( نقشه برداري ثبتي و املاکي ) :
اين شاخه به تهيه نقشه هاي مربوط به تفکيک اراضي ، تعيين حدود اراضي و زمين هاي شهري ، تهيه نقشه هاي مسطحاتي و تعيين مساحت زمين ها و يا پياده کردن آن ها مي پردازد .

11) نقشه برداري ژئودزي :
ژئودزي علمي است که در مورد شکل و ابعاد زمين و تغييرات آن و تعيين موقعيت نقاط مختلف زمين بحث مي کند . منظور از نقشه برداري ژئودزي در مقياسي وسيع بوده که شامل تهيه نقشه هاي استاني ، کشوري و قاره اي مي شود .

12) نقشه برداري مستوي :
به نقشه برداري در زمين هاي کوچک با وسعت کمتر از ۱۰km * ۱۰ km نقشه برداري مستوي مي گويند . بديهي است که در اين شاخه از نقشه برداري زمين مسطح فرض شده و در محاسبات از روابط هندسه مسطحه استفاده مي کنند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود کتاب
  • بک لینک