نقشه برداری از عمیق ترین نقطه جهان
تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:تکنولوژی جدید نقشه برداری, | 2:25 | نویسنده : محسن قبادی

نقشه برداری از عمیقترین نقطه جهان

           

دانشمندان مرکز نقشه‌برداری ساحلی و اقیانوسی (CCOM) توانسته‌اند درازگودال ماریانا، عمیقترین نقطه جهان را با جزئیاتی بسیار دقیق نقشه برداری کنند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درازگودال ماریانا، واقع در غرب اقیانوس آرام حدود 2500 کیلومتر بوده و عمق آن بیش از 10 کیلومتر است.

 

این نقشه برای کمک به تعیین وسعت قلمرو آمریکا در این منطقه انجام شده است. عمق عمیقترین نقطه این منطقه، موسوم به عمق چلنجر در زیر سطح دریا از ارتفاع کوه اورست بیشتر است.

 

به گفته دکتر جیم گاردنر از دانشگاه نیوهمپشایر، کل این ناحیه از قسمت شمالی آن در داتون ریج تا درازگودال یاپ در جنوب نقشه برداری شده است.

 

محققان از عمق‌یاب صوتی چندپرتویی بر روی کشتی هیدروگرافی نیروی دریایی آمریکا برای نقشه‌برداری از نواری از اصوات عمود بر خط سیر کشتی استفاده کردند.

 

به گفته گاردنر، این محققان تمام تلاش خود را برای طراحی نقشه‌ای دقیق و بدون خطا انجام داده‌اند و برای مثال احتمال اشتباه در عمق چلنجر ممکن است منفی یا مثبت 40 متر باشد.

 

وزارت امورخارجه آمریکا در پی تعیین قلمرو این کشور در اطراف جزایر گوام و ماریانای شمالی در غرب اقیانوس آرام به این پژوهش کمک کرده که همچنین از مزیت بالای علمی برای درک هرچه‌بهتر یکی از جالبترین مناطق فرورانش زمین برخوردار است.

 

درازگودال ماریانا در جایی قرار گرفته که تختال عظیمی از پوسته اقیانوسی اقیانوس آرام به زیر صفحه تکتونیکی مجاور فیلیپین کشیده شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود کتاب
  • بک لینک